Spis treści
Rynek amerykańskich aut jest niezwykle atrakcyjny dla kupujących w Polsce. Samochody w USA kosztują mniej niż w Europie, są lepiej wyposażone, bardziej zadbane i w dobrym stanie technicznym. Różnią się one jednak pod pewnymi względami. Dlatego po zakupie trzeba je przed zarejestrowaniem dostosować do naszych standardów. Przedstawiamy auta z USA, czym się różnią i obowiązkowe przeróbki, jakie należy wykonać po imporcie zza oceanu.
Auta z USA — czy warto sprowadzać je na rynek europejski?
Duże zainteresowanie sprowadzeniem samochodów z USA ma konkretne uzasadnienie. Zachętą są przede wszystkim niższe ceny. Ale dlaczego auta z USA są tańsze niż europejskie? Wynika to między innymi z tamtejszego systemu podatkowego, panujących norm i łatwości sprzedaży. Jest tam też duży popyt na samochody i Amerykanie ze względów ekonomicznych częściej mogą sobie pozwalać na zmianę auta. Powszechna jest sprzedaż samochodu na aukcji z niewielkim przebiegiem albo z powodu drobnej kolizji, która wymaga jedynie drobnej naprawy blacharskiej.
Biorąc pod uwagę powyższe, uwzględniając koszty transportu i odprawy celno-skarbowej, zakup samochodu z USA może dać nawet 30-40% oszczędności, w porównaniu do zakupu tego samego modelu w Europie. Auta amerykańskie są też lepiej wyposażone, dlatego tym bardziej warto je sprowadzać.
Auta z USA — różnice w specyfikacjach technicznych
Samochody z USA i różnice między odpowiednikami europejskimi budzą szczególne zainteresowanie wśród poszukujących okazji na rynku w Ameryce. Inne specyfikacje techniczne pojazdów amerykańskich mogą jednak nie spełniać naszych standardów. Niektóre elementy muszą być obowiązkowo wymienione, ale część specyfikacji może zostać niezmieniona, mimo pewnych mankamentów.
Po imporcie auta do Polski konieczna jest wymiana świateł i kierunkowskazów. Różnic jest znacznie więcej, także w zakresie napędu, spalania, dostępnych silników czy wyposażenia wnętrza, co przedstawiamy w dalszej części artykułu.
Moc silnika
Sprowadzane z USA samochody mają zazwyczaj większe i mocniejsze niż w Europie silniki benzynowe. Rynek amerykański jest zdominowany przez takie pojazdy. Jest tam też większy wybór wersji danego modelu auta pod względem wielkości silnika. Sprzedaż mocnych samochodów w USA wynika z zamożności Amerykanów i relatywnie niższych cen paliwa. Przekłada się to na import samochodów do Europy. W ostatnich latach do Polski z USA trafiają głównie samochody z dużymi silnikami benzynowymi o pojemności między 2.0 a 4.0 L i mocy 150-300 KM.
W przypadku pojazdów europejskich i importu do nas ze starego kontynentu, sprowadzane są auta z silnikami o mniejszej mocy i pojemności. W Europie moc pojazdów podaje się zazwyczaj w koniach mechanicznych, w USA – w kilowatach. Inaczej określa się też moment obrotowy – w Europie wartość podaje się w niutonometrach, a w Ameryce w funtostopach.
Waga i wymiary
W Stanach Zjednoczonych spotyka się więcej niż u nas samochodów dużych gabarytowo, ponieważ Amerykanie cenią sobie wygodę i przestrzeń. Dotyczy to zwłaszcza marek amerykańskich, których auta przeznaczone są na tamtejszy rynek. Wymiary samochodów amerykańskich najczęściej podawane są w calach, zaś pojemność silnika wyraża się calach sześciennych. Pojemność bagażnika podaje się tam w stopach sześciennych. Natomiast masa samochodu w USA wyrażana jest w funtach. Najczęściej importowane auta mają nadwozie typu SUV, Sedan i Coupe.
Skrzynia biegów
Amerykańskie samochody w zdecydowanej większości mają automatyczną skrzynię biegów. Wynika to z wygody, co dla Amerykanów jest ważne. Statystyczne 65% mieszkańców USA nie miało nigdy styczności ze skrzynią manualną. Wielu producentów samochodów nawet nie oferuje modeli z manualną skrzynią biegów. Część amerykańskich aut lewarek skrzyni ma umiejscowiony obok kierownicy, a nie między fotelami. Ponad 90% samochodów importowanych z USA do Polski ma automatyczną skrzynię biegów.
Światła
Przeróbka świateł amerykańskich na europejskie jest obowiązkiem przed zarejestrowaniem w Polsce samochodu z USA. Amerykańskie reflektory są asymetryczne, świecą tylko na wprost, przez co nie spełniają europejskich norm. Inny kolor kierunkowskazów w USA także jest niezgodny z naszymi normami, co należy zmodyfikować. Poza tym nie wszystkie pojazdy amerykańskie mają światła przeciwmgielne, co również wymaga dostosowania.
Wnętrze kabiny
Auta z USA różnice mają też w kabinie. Inaczej i zazwyczaj lepiej wyposażone jest wnętrze pojazdów. Produkowane specjalnie na rynek amerykański maję też bardziej przestronne i wygodne kabiny. Samochody standardowo mają bogatsze wyposażenie, takie jak skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, elektryczne pasy itp. Bardziej rozbudowane, z większymi możliwościami są też pulpity, których liczniki operują w innej skali. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów mieści się często obok kierownicy. Pedały mogą mieć nieco mniejsze rozmiary. Radia w USA mają inne pasmo działania, co wymaga korekty. Nawigacja i oprogramowanie jest rzecz jasna w języku angielskim.
Opony
Amerykańskie opony mają inny indeks dopuszczalnej prędkości niż w Europie. Dlatego po imporcie powinno się je wymienić, bo nasze prawo zabrania ich używania. W USA istnieją też inne rodzaje oznaczeń opon, jeśli chodzi o typ, budowę, przeznaczenie, wymiary itd. Częściej używa się tam opony wielosezonowe, które w naszych warunkach mogą się nie sprawdzać. Homologacja auta z USA zobowiązuje do wymiany niewłaściwych opon i innych elementów auta przed dopuszczeniem do ruchu.
Mierniki
Samochody amerykańskie różnice mają też w miernikach. Wskaźnik prędkości i przebiegu operuje zazwyczaj w milach, natomiast w Europie w kilometrach. Cześć samochodów ma jednak obie skale. Jeśli w importowanym samochodzie wskaźniki są tylko w milach, powinno się je wymienić.
Hamulce
Amerykańskie auta mają mniejsze hamulce, co nie stanowi tam problemu ze względu na dopuszczalne prędkości. Po sprowadzeniu samochodu dobrze jest wykonać jazdy próbne z różną prędkością i ewentualnie hamulce wymienić.
Zawieszenie
Zawieszenie samochodów w USA, ze względu na niższe dopuszczalne prędkości, jest zdecydowanie bardziej miękkie. W przypadku dynamicznej jazdy w Europie może stanowić to problem. Dlatego po zakupie auta warto wymienić wszystkie amortyzatory i sprężyny, a także opony.
Auta z USA — czy różnią się jakością od europejskich?
Auta amerykańskie różnią także się pod względem jakości. Poza bogatszym wyposażeniem w postaci wielu udogodnień, do produkcji stosuje się często lepszej jakości materiały i elementy. Przekłada się to na komfort użytkowania i trwałość auta.
Samochody z USA — różnice w zużyciu paliwa
Kupując auto z USA, należy liczyć się z większymi wydatkami za paliwo. Dotyczy to samochodów z dużym silnikiem i mocą, które zużywają więcej paliwa. Takich pojazdów w Stanach Zjednoczonych jest więcej niż w Europie. Wynika to z niższych cen paliw w USA i większej zamożności Amerykanów.
Kultura tuningowa, czyli czym jeszcze różnią się auta z USA od europejskich?
Amerykanie mają bogatą tradycję w zakresie tuningu samochodów. Na rynku dostępne są auta z poprawioną wydajnością, zwiększoną mocą, czy z usprawnionym działaniem różnych podzespołów. Popularne są też modyfikacje wizualne, nadające samochodom oryginalny design. Spotykane są też samochody leciwe i zabytkowe, doskonale odrestaurowane i wyposażone.
Podsumowanie
Różnice między autami amerykańskimi a europejskimi to szereg zalet, ale też potencjalnych problemów. Jednak tak duże zainteresowanie importem samochodów z USA świadczy o tym, że ewentualne niedogodności, czy obowiązkowe przeróbki, nie stanowią większej przeszkody. Istotny jest jednak wybór właściwego pojazdu, co może stanowić problem dla większości osób. Dlatego zakup i sprowadzanie auta ze Stanów Zjednoczonych warto powierzyć doświadczonemu pośrednikowi FlyCars.