Pojazdy kolekcjonerskie a samochody zabytkowe

Według światowych przepisów prawa o ruchu drogowym za samochód kolekcjonerski możemy uznać każde auto wyprodukowane przed 1980 rokiem. Istotne jest, żeby również stanowiło ważną rolę w ogólnej historii (np. było pierwszy pojazdem benzynowym danej marki). Jeżeli zależy nam na tym, aby wybrane auto zostało wpisane na listę zabytków, musi spełniać wymagania pochodzące z polskich przepisów, a mianowicie:

  • samochód kolekcjonerski musi mieć przynajmniej 25 lat,
  • jego produkcja musiała zostać zakończona minimum 15 lat od oficjalnej daty premiery,
  • powinien posiadać 75% oryginalnych części.

Jeżeli auto nie posiada 75% oryginalnych części, zostanie uznane za replikę.

Samochody zabytkowe – rejestracja

Rejestracja samochodów kolekcjonerskich nie jest zadaniem skomplikowanym. Na samym początku należy zlecić wykonanie opinii rzeczoznawcy. Po przyjęciu wnioski do tzw. białych kart powinniśmy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów na badania techniczne (gdy wniosek rzeczoznawcy zostanie przyjęty). Po przeglądzie technicznym przygotujemy listę dokumentów niezbędnych w celu zarejestrowania samochodu zabytkowego. Są to m.in.:

  • tablice rejestracyjne,
  • wniosek o rejestrację samochodu,
  • dowód rejestracyjny,
  • dowód własności auta (może być to umowa kupna-sprzedaży lub faktura),
  • dowód tożsamości właściciela.

Pamiętajmy również o zabraniu ze sobą opinii rzeczoznawcy i potwierdzenia o uiszczeniu wymaganych opłat.

Samochód kolekcjonerski – akcyza

Na samochody kolekcjonerskie nie ma akcyzy. Co więcej – w przypadku sprowadzania aut spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy również cła, a VAT może wynieść wyłącznie 8%. Dla porównania – importując samochód nie mający statusu kolekcjonerskiego spoza Unii Europejskiej (np. z USA, Kanady lub Dubaju) zapłacimy 23% VAT-u.

Samochód stan kolekcjonerski – czy warto starać się o uzyskanie pojazdu zabytkowego?

Samochód w stanie kolekcjonerskim to przede wszystkim prestiż. Im większe osiągnięcia w przeszłości dotyczyły danego pojazdu, tym więcej będzie on warty po rejestracji jako zabytek. W tym przypadku nie chodzi wyłącznie o to, czy danym pojazdem przewożone były „głowy Państw” lub inne ważne osobowości. Samochody kolekcjonerskie są uznawane za wartościowe również, gdy w przeszłości osiągnięto z ich pomocą najlepsze wyniki sportowe na torach wyścigowych w istotnych wydarzeniach krajowych lub nawet międzynarodowych.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat warunków koniecznych do spełnienia przez auto zabytkowe?

#1 Czy samochód kolekcjonerski, który nie ma 25 lat może zostać uznany za zabytek?

Tak. Od każdej reguły istnieją pewne wyjątki. W tym przypadku dużo zależy od postrzegania danego modelu przez konserwatora. Jeżeli wybrany przez Ciebie pojazd rzeczywiście wyróżnia się na tle innych (np. został wyprodukowany wyłącznie w limitowanej serii), może otrzymać wcześniejszą przepustkę do wymarzonego zabytku. Warto natomiast wspomnieć, iż najczęściej tzw. przedwczesnymi samochodami kolekcjonerskimi stają się pojazdy, które w pewien sposób zostały zapisane na kartach historii (np. poruszały się nimi ważne osobistości podczas ważnych momentów w swoim życiu).

#2 Jak zarejestrować auto kolekcjonerskie?

W celu rejestracji auta kolekcjonerskiego należy zgłosić się w pierwszej kolejności na przegląd techniczny, który wskaże poprawność działania poszczególnych komponentów w samochodzie. Następnie udajemy się do wydziału komunikacji i dopełniamy formalności umożliwiających nam uzyskanie zabytkowych tablic rejestracyjnych. Lista dokumentów niezbędna do rejestracji samochodu zabytkowego to m.in. dowód tożsamości i własności pojazdu, dokumenty ze stacji kontroli pojazdów, tablice rejestracyjne (wraz z dowodem rejestracyjnym), potwierdzenie o uiszczeniu wymaganych opłat oraz opinia rzeczoznawcy o danym modelu. 

#3 Pojazd kolekcjonerski – definicja

Pojazd kolekcjonerski, inaczej również zabytkowy może być uznany za specjalny wyłącznie w momencie, gdy posiada 75% oryginalnych części, ma minimum 25 lat i w przeszłości wyróżnił się wybitnymi osiągnięciami (np. wygrał międzynarodowe wyścigi z wyjątkowym czasem lub poruszały się w nim „głowy państw”). Warto również wspomnieć, iż samochód uznany za zabytkowy nie może być produkowany od minimum 15 lat. Istnieją oczywiście wyjątki od tej reguły, natomiast w tym przypadku koniecznością są wybitne osiągnięcia (np. na torach wyścigowych), które zostały udokumentowane i uznane przez rzeczoznawcę.

Opublikowano: 29 grudnia 2022 Krzysztof Mikołajczyk

Miłośnik motoryzacji od kilkunastu lat. Jest właścicielem jednej z najbardziej renomowanych firm importerskich w Polsce - dumnie reprezentuje FlyCars oferując innowacyjne rozwiązania, najniższe ceny, a także szybkość i rzetelność sprowadzania aut. Pasjonat nie tylko samochodów, ale również jednośladów, które jak sam twierdzi, są jego odskocznią od rzeczywistości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Zamów rozmowę z konsultantem

Trwa ładowanie formularza...
Innowacyjne rozwiązania, najniższe ceny, szybkość i rzetelność!