Rynek amerykańskich aut jest niezwykle atrakcyjny dla kupujących w Polsce. Samochody w USA kosztują mniej niż w Europie, są lepiej wyposażone, bardziej zadbane i w dobrym stanie technicznym. Różnią się one jednak pod pewnymi względami. Dlatego po zakupie trzeba je przed zarejestrowaniem dostosować do naszych standardów. Przedstawiamy auta z USA, czym się różnią i obowiązkowe przeróbki, jakie należy wykonać po imporcie zza oceanu.

Auta z USA — czy warto sprowadzać je na rynek europejski?

Duże zainteresowanie sprowadzeniem samochodów z USA ma konkretne uzasadnienie. Zachętą są przede wszystkim niższe ceny. Ale dlaczego auta z USA są tańsze niż europejskie? Wynika to między innymi z tamtejszego systemu podatkowego, panujących norm i łatwości sprzedaży. Jest tam też duży popyt na samochody i Amerykanie ze względów ekonomicznych częściej mogą sobie pozwalać na zmianę auta. Powszechna jest sprzedaż samochodu na aukcji z niewielkim przebiegiem albo z powodu drobnej kolizji, która wymaga jedynie drobnej naprawy blacharskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe, uwzględniając koszt sprowadzenia auta z USA, w tym koszty transportu i odprawy celno-skarbowej — zakup samochodu z USA może dać nawet 30-40% oszczędności, w porównaniu do zakupu tego samego modelu w Europie. Auta amerykańskie są też lepiej wyposażone, dlatego tym bardziej warto je sprowadzać.

Auta z USA — różnice w specyfikacjach technicznych

Samochody z USA i różnice między odpowiednikami europejskimi budzą szczególne zainteresowanie wśród poszukujących okazji na rynku w Ameryce. Inne specyfikacje techniczne pojazdów amerykańskich mogą jednak nie spełniać naszych standardów, dlatego często niezbędna jest konwersja auta z USA. Niektóre elementy muszą być obowiązkowo wymienione, ale część specyfikacji może zostać niezmieniona, mimo pewnych mankamentów.

Po imporcie auta do Polski konieczna jest wymiana świateł i kierunkowskazów. Różnic jest znacznie więcej, także w zakresie napędu, spalania, dostępnych silników czy wyposażenia wnętrza, co przedstawiamy w dalszej części artykułu.

Moc silnika

Sprowadzane z USA samochody mają zazwyczaj większe i mocniejsze niż w Europie silniki benzynowe. Rynek amerykański jest zdominowany przez takie pojazdy. Jest tam też większy wybór wersji danego modelu auta pod względem wielkości silnika. Sprzedaż mocnych samochodów w USA wynika z zamożności Amerykanów i relatywnie niższych cen paliwa. Przekłada się to na import samochodów amerykańskich do Europy. W ostatnich latach do Polski z USA trafiają głównie samochody z dużymi silnikami benzynowymi o pojemności między 2.0 a 4.0 L i mocy 150-300 KM. Najbardziej popularne są amerykańskie samochody z silnikiem V8.

W przypadku pojazdów europejskich, sprowadzane są auta z silnikami o mniejszej mocy i pojemności. W Europie moc pojazdów podaje się zazwyczaj w koniach mechanicznych, w USA – w kilowatach. Inaczej określa się też moment obrotowy – w Europie wartość podaje się w niutonometrach, a w Ameryce w funtostopach.

Waga i wymiary

W Stanach Zjednoczonych spotyka się więcej niż u nas samochodów dużych gabarytowo, ponieważ Amerykanie cenią sobie wygodę i przestrzeń. Dotyczy to zwłaszcza marek amerykańskich aut, które przeznaczone są na tamtejszy rynek. Wymiary samochodów amerykańskich najczęściej podawane są w calach, zaś pojemność silnika wyraża się calach sześciennych. Pojemność bagażnika podaje się tam w stopach sześciennych. Natomiast masa samochodu w USA wyrażana jest w funtach. Najczęściej importowane auta mają nadwozie typu SUV, Sedan i Coupe.

Skrzynia biegów

Amerykańskie samochody w zdecydowanej większości mają automatyczną skrzynię biegów. Wynika to z wygody, co dla Amerykanów jest ważne. Statystyczne 65% mieszkańców USA nie miało nigdy styczności ze skrzynią manualną. Wielu producentów samochodów nawet nie oferuje modeli z manualną skrzynią biegów. Część amerykańskich aut lewarek skrzyni ma umiejscowiony obok kierownicy, a nie między fotelami. Ponad 90% samochodów importowanych z USA do Polski ma automatyczną skrzynię biegów.

Światła

Przeróbka świateł amerykańskich na europejskie jest obowiązkiem przed zarejestrowaniem w Polsce samochodu z USA. Amerykańskie reflektory są asymetryczne, świecą tylko na wprost, przez co nie spełniają europejskich norm. Inny kolor kierunkowskazów w USA także jest niezgodny z naszymi normami, co należy zmodyfikować. Poza tym nie wszystkie pojazdy amerykańskie mają światła przeciwmgielne, co również wymaga dostosowania.

Wnętrze kabiny

Auta z USA różnice mają też w kabinie. Inaczej i zazwyczaj lepiej wyposażone jest wnętrze pojazdów. Produkowane specjalnie na rynek amerykański maję też bardziej przestronne i wygodne kabiny. Samochody standardowo mają bogatsze wyposażenie, takie jak skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, elektryczne pasy itp. Bardziej rozbudowane, z większymi możliwościami są też pulpity, których liczniki operują w innej skali. Dźwignia automatycznej skrzyni biegów mieści się często obok kierownicy. Pedały mogą mieć nieco mniejsze rozmiary. Radia w USA mają inne pasmo działania, co wymaga korekty. Nawigacja i oprogramowanie jest rzecz jasna w języku angielskim.

Opony

Amerykańskie opony mają inny indeks dopuszczalnej prędkości niż w Europie. Dlatego po imporcie powinno się je wymienić, bo nasze prawo zabrania ich używania. W USA istnieją też inne rodzaje oznaczeń opon, jeśli chodzi o typ, budowę, przeznaczenie, wymiary itd. Częściej używa się tam opony wielosezonowe, które w naszych warunkach mogą się nie sprawdzać. Homologacja auta z USA zobowiązuje do wymiany niewłaściwych opon i innych elementów auta przed dopuszczeniem do ruchu.

Mierniki

Samochody amerykańskie różnice mają też w miernikach. Wskaźnik prędkości i przebiegu operuje zazwyczaj w milach, natomiast w Europie w kilometrach. Cześć samochodów ma jednak obie skale. Jeśli w importowanym samochodzie wskaźniki są tylko w milach, powinno się je wymienić.

Hamulce

Amerykańskie auta mają mniejsze hamulce, co nie stanowi tam problemu ze względu na dopuszczalne prędkości. Po sprowadzeniu samochodu dobrze jest wykonać jazdy próbne z różną prędkością i ewentualnie hamulce wymienić.

Zawieszenie

Zawieszenie samochodów w USA, ze względu na niższe dopuszczalne prędkości, jest zdecydowanie bardziej miękkie. W przypadku dynamicznej jazdy w Europie może stanowić to problem. Dlatego po zakupie auta warto wymienić wszystkie amortyzatory i sprężyny, a także opony.

Auta z USA — czy różnią się jakością od europejskich?

Auta amerykańskie różnią także się pod względem jakości. Poza bogatszym wyposażeniem w postaci wielu udogodnień, do produkcji stosuje się często lepszej jakości materiały i elementy. Przekłada się to na komfort użytkowania i trwałość auta.

Samochody z USA — różnice w zużyciu paliwa

Kupując auto z USA, należy liczyć się z większymi wydatkami za paliwo. Dotyczy to samochodów z dużym silnikiem i mocą, które zużywają więcej paliwa. Takich pojazdów w Stanach Zjednoczonych jest więcej niż w Europie. Wynika to z niższych cen paliw w USA i większej zamożności Amerykanów.

Kultura tuningowa, czyli czym jeszcze różnią się auta z USA od europejskich?

Amerykanie mają bogatą tradycję w zakresie tuningu samochodów. Na rynku dostępne są auta z poprawioną wydajnością, zwiększoną mocą, czy z usprawnionym działaniem różnych podzespołów. Popularne są też modyfikacje wizualne, nadające samochodom oryginalny design. Spotykane są też samochody leciwe i zabytkowe, doskonale odrestaurowane i wyposażone.

Podsumowanie

Różnice między autami amerykańskimi a europejskimi to szereg zalet, ale też potencjalnych problemów. Jednak tak duże zainteresowanie importem samochodów z USA świadczy o tym, że ewentualne niedogodności, czy obowiązkowe przeróbki, nie stanowią większej przeszkody. Istotny jest jednak wybór właściwego pojazdu, co może stanowić problem dla większości osób. Dlatego zakup i sprowadzanie auta ze Stanów Zjednoczonych warto powierzyć doświadczonemu pośrednikowi FlyCars.

Opublikowano: 25 sierpnia 2023 Michał Migut

Współwłaściciel jednej z najbardziej renomowanych firm importerskich w Polsce - Flycars. Od zawsze pasjonował się szybkimi i luksusowymi samochodami, dlatego postanowił sprowadzać auta zawodowo. Bardzo dobrze mu to wychodzi - koordynuje procesy we Flycars ze sporymi sukcesami, gwarantując jedne z najniższych cen na rynku. Michał to również autor licznych wpisów blogowych na temat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Zamów rozmowę z konsultantem

Trwa ładowanie formularza...
Innowacyjne rozwiązania, najniższe ceny, szybkość i rzetelność!